piątek, 18 lipca 2014

Tytułem wstępu



 

Witam wszystkich czytelników!

Blog ten powstał z myślą o przybliżeniu Polakom kultury rosyjskiej, w którym to pojęciu zawiera się wszystko, co związane z Rosją: obyczaje, styl życia, spędzanie wolnego czasu, kulinaria, wydarzenia kulturalne, ciekawostki, stosunki międzyludzkie, informacje praktyczne dla chętnych zwiedzenia tego kraju, wszystko, co warto zobaczyć, spróbować w Rosji... wymieniać można byłoby w nieskończoność. Ale nie tylko. Nie będzie to blog na temat samej Rosji i jej kultury, bo takich stron w Internecie jest wiele. Nie chcę powielać utartego szablonu pisania o kulturze rosyjskiej okraszonego zdjęciami z podróży, być może pierwszej i ostatniej w życiu. Będą to przede wszystkim moje własne obserwacje, spostrzeżenia, doświadczenia wynikłe z obcowania na co dzień z kulturą rosyjską, z Rosjanami.

Drugim biegunem bloga będzie przybliżanie Rosjanom kultury polskiej, zachęta do odwiedzin Polski, pokazywanie ciekawych miejsc, smacznych dań i produktów, których warto spróbować, wskazywanie podobieństw i różnic kulturowych.

W skrócie: dla nas o nich i dla nich o nas. Bez stereotypów, bo od zawsze jestem ich przeciwniczką. Będę pisać z perspektywy osoby, której bliskie są oba kraje, nie faworyzuję żadnego z nich, nie interesuje mnie sytuacja polityczna między nimi (mam na myśli, że nie będzie ona tematem moich artykułów i komentarzy, a ewentualne śmiecenie przez odwiedzających stronę nie z ciekawości, ale po to, by wywnętrzać negatywne poglądy na temat Rosji, Rosjan i samego bloga, będzie kasowane). Chcę stworzyć miejsce na wzór kawiarni czy spotkania przy obiedzie, gdzie można kulturalnie porozmawiać, poopowiadać, zainspirować, gdzie jesteśmy przede wszystkim ludźmi, ciekawymi siebie nawzajem i życzliwymi wobec siebie.

A teraz parę słów o mnie. Jest to mój pierwszy blog w życiu, który od dłuższego czasu chodził mi po głowie. A dokładnie od momentu, w którym moje życie wkroczyło na tory polsko-rosyjskie. Nie jestem zafascynowana rosyjską kulturą, po prostu wiem, że jest o czym pisać, mam wiele pomysłów, których z czasem przybywa – można powiedzieć, że Rosja zainspirowała mnie do tworzenia, które zawsze gdzieś w środku mnie wołało o ujście, ale nie miało w którym kierunku się zrealizować. Jestem kulturoznawcą i filologiem polskim z duszą artystki, pracuję jako korektorka, który to zawód po prostu kocham, zawsze lubiłam też tworzyć własne teksty. Stąd pomysł na założenie bloga polsko-rosyjskiego, który połączy moje pasje, ale będzie również przydatny dla innych, być może w podobnej sytuacji jak ja, Polek i Polaków, dla których Rosja przypadkowo lub nie stała się bliska. I w drugą stronę – dla Rosjan i Rosjanek, którzy z Polską mają wiele wspólnego lub chcą ją poznać lepiej.

Zapraszam wszystkich do lektury i komentowania moich materiałów, do dzielenia się własnymi doświadczeniami w kontaktach z Rosją i Rosjanami, historiami miłosnymi, podróżami, spostrzeżeniami. Kulturalnie i bez uprzedzeń, uogólnień, stereotypów. Bo dla takich osób przeznaczony jest mój blog: otwartych, ciekawych świata i kulturalnych. Jednocześnie przepraszam z góry za wszelkie niedociągnięcia techniczne, jak wspominałam, jest to mój pierwszy blog, powstały z natchnienia i pasji do pisania, a nie jako prezentacja umiejętności graficznych, choć nie wątpię, że z czasem i ta kwestia nabierze kolorów :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Z Moskwy do Polski przez Kaliningrad

Różne były moje i nasze wspólne drogi z Moskwy do Polski. Pierwsze szlaki przecieraliśmy przez Gdańsk, czyli Moskwa-Warszawa-Gdańsk (samolot...